Waardevol #002: Kostprijs en verkoopprijs
Ken jij deze belangrijke cijfers in je bedrijf?
Beluister de podcast
Welkom bij de tweede aflevering van Waardevol, dé videoshow over prijszetting en zelfwaardering voor ondernemers. In deze wekelijkse show ga ik dieper in op uitdagingen op vlak van prijszetting waarmee je als (startende) ondernemer geconfronteerd kan worden. In deze aflevering ga ik dieper in op het belangrijke verschil tussen kost- en verkoopprijs.
1. “Wat is jouw kostprijs?”
Wanneer ik deze vraag stel aan ondernemers, antwoorden ze meestal met hun uurtarief of de prijs van hun product: “Ik vraag 50 euro per uur.” of “Dit product kost de klant 250 euro.” Dit klopt niet helemaal. Deze ondernemer spreekt niet over kostprijs, maar over verkoopprijs. Dit is de prijs die je klant betaalt voor jouw product of dienst. Deze verkoopprijs bepaalt jouw inkomsten. Als ik vraag naar kostprijs, bedoel ik: “Wat kost het jou om je product of dienst aan te bieden?”
2. Het verschil tussen kostprijs en verkoopprijs
De kostprijs is erg belangrijk om te kennen, omdat deze prijs weergeeft wat je minsten zou moeten vragen aan de klant om zelfs maar break-even te draaien. Elke ondernemer kent zijn verkoopprijs, maar ken jij ook tot in detail de kostprijs van elk product of dienst dat je aanbiedt?
Twee belangrijke variabelen voor de berekening zijn directe en indirecte kosten. Directe kosten hebben een duidelijk verband met je product of dienst. Wanneer je bijvoorbeeld tafels maakt, is het hout dat je hiervoor nodig hebt een directe kost. Wanneer je als grafisch designer prints maakt voor een klant, is de kost van het drukwerk een directe kost. Maar niet enkel het materiaal dat je nodig hebt en doorrekent naar de klant, behoort tot je kostprijs. Er zijn ook indirecte kosten. De kost van je boekhouder, verzekeringen, internet,… moet je ook kunnen dragen. Het is belangrijk dat je die kosten ook toekent aan je kostprijs. Deze toewijzing kan gebeuren aan de hand van verschillende verdeelsleutels. Directe en indirecte kosten bepalen samen de kostprijs van je product of dienst.
3. Zo maak je dus (meer) winst
Wanneer je een goed beeld hebt over de kostprijs, kan je een marge gaan nemen bovenop deze prijs om zo je verkoopprijs te bekomen. Die marge is jouw winst. Wanneer jij jouw kostprijs niet voldoende kent, wil dat zeggen dat jij niet met 100% zekerheid kan zeggen welk product van je aanbod winstgevend is of met welke dienst jij misschien verlies maakt? Waar kan je beter op focussen? Welke prijs moet aangepast worden? Ontzettend belangrijke informatie voor jou als ondernemer.
Wil je dus weten of je winstgevend bent en hoeveel winst je eigenlijk maakt per product, doelgroep of project? Begin met het berekenen van je kostprijs.
Doe nu een gratis prijstest
Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: RSS