Prijs bij alle producten op webshop?

Moet ik bij alle producten op mijn webshop een prijs plaatsen?

Online prijzen vergelijken en reviews bekijken, heel wat potentiële klanten doen het vooraleer ze speelgoed, gereedschap, huishoudtoestellen, kledij of ander producten aankopen. Makkelijk, want op heel wat webshops kan je prijzen terugvinden. Toch is het voor webshopeigenaars niet altijd zo’n evident verhaal. Zeker voor zij die dure producten of maatwerk aanbieden is het vaak wikken en wegen. Sommige ondernemers plaatsen alle prijzen online of ze nu laag, hoog of afhankelijk zijn van de wensen van de klant. Anderen werken met ‘prijs op aanvraag’ of ‘prijs vanaf … euro’. Maar wat is nu de slimste zet?  

Twijfel je ook wel eens of je de prijs van een bepaald product online zou zetten? Je bent niet de enige. Ook andere webshopeigenaars delen wel eens je gevoelens. Vaak zijn hiervoor verschillende redenen:

  • Je wil zelf niet de focus leggen op je prijs.
  • Je wil dat potentiële klanten bij jou aankloppen voor je uitgebreid en kwalitatief aanbod, je service, je snelle leveringstermijnen,… en dus niet voor het prijskaartje.
  • Je bent bang dat je klanten zal mislopen omdat het product mogelijk elders goedkoper wordt aangeboden.
  • Je weet niet goed hoe je te werk moet gaan in geval van maatwerk.

Om tot een beslissing te komen over het al dan niet publiceren van tarieven, doen ondernemers vaak bijkomend opzoekingswerk en een rondvraag bij kennissen. Toch levert ook dat meestal niets op. De onzekerheid blijft.

Prijzen tonen of niet?

Kijk naar andere webshops die hetzelfde gamma aanbieden

Om te weten of je je prijzen al dan niet online moet tonen, stel je jezelf best eerst volgende vraag: “Hoe pakken gelijkaardige webshops het aan?”

Optie 1: Iedereen doet hetzelfde. Ze tonen allemaal hun prijzen / niemand toont zijn prijzen online.

  • Regel: In dat geval doe je hetzelfde als alle anderen. Zo ben je niet de vreemde eend in de bijt.

Optie 2: Er heerst verdeeldheid. Sommige webshopeigenaars tonen hun prijzen niet, anderen doen het wel.

  • Regel: In dat geval kan je zelf kiezen. Baseer je voor je keuze op enkele richtlijnen.

Richtlijnen in geval van verdeeldheid

Richtlijn 1: het gaat om een relatief lage prijs

Je mag je prijs online tonen. Het bedrag zal potentiële klanten niet afschrikken om jouw product aan te kopen. Mensen zijn het immers gewoon om te gaan met dit soort lage prijskaartjes.

Richtlijn 2: het gaat om maatwerk

Als je producten op maat aanbiedt, kan je je prijs beter niet tonen. De prijs die je online plaatst zal immers nooit 100% correct zijn, hij is immers afhankelijk van de wensen van je klant.

Wat je soms ziet is dat ondernemers als alternatief een “vanaf-prijs” vermelden op hun webshop, bijvoorbeeld vanaf 1.000 euro. Toch kan je hier best mee opletten. Wijk je te veel af van de “vanaf-prijs” dan kan ook dit als frustrerend ervaren worden door de klant. Je vermeldt dus beter je prijs gewoon niet. Plaats een call-to-action op je site waarbij je mensen oproept om een offerte op maat aan te vragen.

Richtlijn 3: het gaat om een relatief hoge prijs

Hierbij heb je de keuze om de prijs al dan niet te tonen. Afhankelijk van je keuze, creëer je een bepaald effect.

  • Je toont de hoge prijs.

In dat geval verdeel je je potentiële klanten in twee kampen. Een deel met voldoende budget zal nog interesse tonen in je product. Andere klanten met weinig kapitaal haken mogelijk onmiddellijk af.

Tip: Je kan je ‘hoge’ prijs tonen wanneer je al veel inkomende leads hebt. De meest geschikte klanten worden er zo uitgefilterd en zullen je contacteren.

  • Je toont de hoge prijs niet.

In dat geval ga je meer prijsaanvragen ontvangen. Je hebt meer een-op-een contacten met potentiële klanten en kan je prijzen ook toelichten. In een persoonlijke verkoop liggen jouw slaagkansen hoger. 

Tip: Je plaatst je ‘hoge’ prijs niet online wanneer je nog heel wat ruimte hebt voor nieuwe klanten. Zo zet je mensen aan om rechtstreeks contact op te nemen waardoor je mogelijk meer klanten binnenhaalt.

Goede praktijkvoorbeelden 

Een aanbieder van professionele koffiemachines voor horecazaken toont de prijs van enkele basic modellen op zijn webshop. Bij de meer uitgebreide modellen plaatst hij een melding dat de prijs op aanvraag verkrijgbaar is. De bedragen liggen bij de meer geavanceerde toestellen hoger, waardoor het de klant immers zou kunnen afschrikken.

Op een webshop met kledij staan wel alle prijzen vermeld. Mensen zijn het gewoon om dergelijke prijzen online terug te vinden. Ook andere kledijverkopers tonen hun prijzen. Het is een logische keuze om de sector in dit geval te volgen.

.

Doe nu een gratis prijstest

Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden. 

Gelijkaardige berichten