Moet ik als freelancer mijn prijs op mijn website zetten?
Eerst zoeken en vergelijken op het internet, dan pas handelen. Het is vandaag de trend bij potentiële klanten vooraleer ze een grote aankoop doen of met iemand in zee gaan. Net zoals je klanten info over jou als freelancer of creatief ondernemer opzoeken, kijk je zelf ook wel eens naar concullega’s. Je checkt hun websites en sociale mediakanalen. Plots zie je dat enkele freelancers hun prijzen online tonen. Het zweet breekt je uit. “Wat nu? Is het zinvol om dit ook te gaan doen? Wat als ik klanten misloop door mijn prijzen online niet te tonen? En wat als mensen mij te duur vinden zonder dat ik mijn tarieven kan toelichten?”
Twijfel je ook wel eens of het zin heeft om je prijzen online te plaatsen? Je bent niet de enige. Heel wat grafici, journalisten, muzikanten, stemacteurs,… delen je gevoelens. Vaak zijn hiervoor verschillende redenen:
- Je wil zelf niet de focus leggen op je prijs.
- Je wil dat je potentiële klanten bij jou aankloppen voor je sterk aanbod, je kwaliteit, service, persoonlijkheid, totaaloplossing, snelheid,… en dus niet voor het prijskaartje.
- Je bent bang dat je heel wat klanten zal mislopen. Zet je je prijzen online dan vinden potentiële klanten je misschien te duur. Zet je ze niet online dan denken sommigen misschien dat je onbetaalbaar ben.
Om tot een beslissing te komen over het al dan niet publiceren van tarieven, doen freelancers vaak bijkomend opzoekingswerk en een rondvraag bij kennissen. Toch levert ook dat meestal niets op. De onzekerheid blijft.
Prijzen tonen of niet?
Kijk naar andere freelancers in je sector
Om te weten of je je prijzen al dan niet online moet tonen, stel je jezelf best eerst volgende vraag: “Hoe pakken andere freelancers in je sector het aan?”
Optie 1: Iedereen in je sector doet hetzelfde. Ze tonen allemaal hun prijzen / niemand toont zijn prijzen online.
- Regel: In dat geval doe je hetzelfde als alle anderen. Zo ben je niet de vreemde eend in de bijt.
Optie 2: Er heerst verdeeldheid. Sommigen tonen hun prijzen niet, andere freelancers doen het wel.
- Regel: In dat geval kan je zelf kiezen. Baseer je voor je keuze op enkele richtlijnen.
Richtlijnen in geval van verdeeldheid
Richtlijn 1: het gaat om een relatief lage prijs
Je mag je prijs online tonen. Het bedrag zal potentiële klanten niet afschrikken om jouw product of dienst aan te kopen. Mensen zijn het immers gewoon om te gaan met dit soort lage prijskaartjes.
Richtlijn 2: het gaat om maatwerk
Als je producten of diensten op maat aanbiedt, kan je je prijs beter niet tonen. De prijs die je online plaatst zal nooit 100% correct zijn, hij is immers afhankelijk van de wensen van je klant.
Wat je soms ziet is dat ondernemers als alternatief een “vanaf-prijs” vermelden op hun site, bijvoorbeeld vanaf 1.000 euro. Toch kan je hier best mee opletten. Wijk je te veel af van de “vanaf-prijs” dan kan ook dit als frustrerend ervaren worden door de klant. Je vermeldt dus beter je prijs gewoon niet. Plaats liever een call-to-action op je site waarbij je mensen oproept om een offerte op maat aan te vragen.
Richtlijn 3: het gaat om een relatief hoge prijs
Hierbij heb je de keuze om de prijs al dan niet te tonen. Afhankelijk van je keuze, creëer je een bepaald effect.
- Je toont de hoge prijs.
In dat geval verdeel je je potentiële klanten in twee kampen. Een deel met voldoende budget zal nog interesse tonen in je product of dienst. Andere klanten met weinig kapitaal haken mogelijk onmiddellijk af.
Tip: Je kan je ‘hoge’ prijs tonen wanneer je al veel inkomende leads hebt. De meest geschikte klanten worden er zo uitgefilterd en zullen je contacteren.
- Je toont de hoge prijs niet.
In dat geval ga je meer prijsaanvragen ontvangen. Je hebt meer een-op-een contacten met potentiële klanten en kan je prijzen ook toelichten. In een persoonlijke verkoop liggen jouw slaagkansen hoger.
Tip: Je plaatst je ‘hoge’ prijs niet online wanneer je nog heel wat ruimte hebt voor nieuwe klanten. Zo zet je mensen aan om rechtstreeks contact op te nemen waardoor je mogelijk meer klanten binnenhaalt.
Goede praktijkvoorbeelden
Copywriter Marlies toont geen prijzen op haar website. Ze levert maatwerk aan de klant. Ze vindt het nodig om de klant eerst goed te leren kennen en zijn specifieke noden en wensen te achterhalen. Door deze werkwijze kan Marlies meteen een juiste prijs voor de opdracht berekenen.
Huwelijksfotograaf Julie toont wel prijzen op haar website. Ze vindt het in de eerste plaats belangrijk dat klanten voor haar stijl kiezen. Daarnaast werkt ze met standaard pakketprijzen die duidelijk afgebakend zijn. Ze heeft ruim voldoende prijsaanvragen. Elk trouwseizoen moet ze mensen weigeren en doorverwijzen.
Doe nu een gratis prijstest
Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.