Hoe een nacalculatie je meer winst oplevert
Als interieurbedrijf, alarminstallateur of bierbrouwer kan je werken met vaste bedragen per product of prijzen op maat. Welke methode je ook hanteert, je klant wil vooraf weten hoeveel het hem ongeveer gaat kosten. Je zal dus een inschatting moeten maken van de verwachte kosten die in je product zitten. Om tot de ‘perfecte’ vraagprijs te komen, hou je rekening met het aantal werkuren, de verplaatsingen die je maakt, de kosten voor gebruik van eigen materialen en verbruikte producten,… Maar wist je dat ook nacalculatie van onschatbare waarde is?
Vooraf een inschatting maken van het uiteindelijke kostenplaatje voor de klant is niet altijd even gemakkelijk. Ga je acht of tien uur bezig zijn met de opdracht? Hoe vaak ga je je moeten verplaatsen? Wat als er toch nog een extra meeting zou bijkomen? En wat als de vraag van de klant uiteindelijk toch specifieker wordt waardoor je meer materialen nodig hebt of bijkomende taken moet uitvoeren? Hoe je het ook draait of keert, er kunnen tijdens je werkproces verschillende zaken op je pad komen waardoor je het originele werk en bijhorende kostenplaatje onderschat hebt. Een spijtige zaak want dat betekent dat je op het einde van de rit ook minder winst overhoudt aan je werk.
De oplossing: maak nacalculaties
Het is heel logisch dat je de juiste waarde wil krijgen voor je geleverde werk. Er is dan ook niets zo frustrerend dan onnodig winst te laten liggen. Nacalculatie is daarom van onschatbare waarde bij de bepaling van je kostprijs.
Nacalculatie, wat is dat?
Net zoals je standaard vooraf een berekening maakt van het werk dat je gaat leveren, herhaal je bij een nacalculatie deze berekening ook nog eens achteraf.
Je berekent met andere woorden na afloop van je opdracht:
- hoeveel uren je effectief hebt gewerkt
- hoeveel verplaatsingen je hebt gemaakt
- welke materialen je hebt nodig gehad
- hoeveel de verzendkosten effectief bedroegen
- …
Aan de hand van deze informatie bereken je het finale prijskaartje. Vervolgens vergelijk je het met de oorspronkelijke inschattingsprijs. Je zal merken dat beide prijzen niet volledig overeenkomen.
Wanneer de prijs van jouw berekening achteraf hoger ligt, heb je winst laten liggen. Je hebt dus eigenlijk te weinig geld gevraagd en gekregen voor je product. Ligt het tarief van jouw berekening achteraf lager, dan heb je geluk. Je hebt er meer winst aan overgehouden dan oorspronkelijk ingeschat.
Meer winst met nacalculaties
Al doende leert men. Dat geldt ook voor prijsberekeningen.
Maak je nooit nacalculaties dan val je in herhaling. Je blijft zonder het goed te beseffen continu dezelfde fouten maken waardoor je al snel heel wat omzet misloopt.
Wanneer je daarentegen voor al je werk nacalculaties maakt, ontdek je waar je nog vaak fouten tegen maakt. Je verwerft inzichten die je vooraf niet had wat op termijn resulteert in meer nauwkeurige prijsinschattingen. Dankzij nacalculaties loop je geen inkomsten meer mis. Je krijgt de winst die je ook effectief verdient.
Goed praktijkvoorbeeld
Keukenbedrijf Wouters maakt allerlei keukens op maat voor particulieren. Het gebeurt bijna wekelijks dat één van de werkmannen tijdens het plaatsen van een keuken tot besef komt dat hij een bepaald materiaal – bijvoorbeeld een waterpas, boormachine of ladder – is vergeten of dat bepaalde verbruiksproducten – bijvoorbeeld scharnieren en bouten – op zijn. Hij moet bijgevolg terug naar het magazijn of naar de winkel waardoor hij onnodig tijd verliest. Bovendien valt het ook wel eens voor dat de uiteindelijke werkuren een pak hoger liggen dan oorspronkelijk verwacht.
Keukenbedrijf Wouters beslist daarom om wekelijks één nacalculatie te voeren. Zo kunnen de medewerkers na enkele weken hun opdrachten beter inschatten en onnodige extra verplaatsingen vermijden.
Doe nu een gratis prijstest
Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.