Een webdesigner die zowel maatwerkprijzen als pakketprijzen hanteert
De klant
Een jonge webdesigner uit de regio Kempen passeerde zijn startupfase en kreeg meer en meer aanvragen om grotere opdrachten te doen voor KMO’s. De diensten die hij aanleverde gingen van de ontwikkeling van one-page websites en uitgebreide websites met heel wat pagina’s tot webshops.
De situatie
Doordat deze webdesigner via onderaanneming bij een grote klant terechtkwam, merkte hij dat er opeens ook andere tarieven aangerekend werden voor zijn diensten. Deze tarieven lager hoger dan bij zijn eigen cliënteel, waardoor hij geen duidelijk beeld had van welke prijs zijn diensten exact waard waren in de markt.
Daarnaast merkte de webdesigner op dat sommige klanten op zoek waar naar “gewoon een website”, zonder al te veel speciale verzoeken, maar dat er ook heel wat klanten nood hadden aan maatwerk door hun specifieke verwachtingen van de website.
De oplossing
Kostprijsberekening
We begonnen met de kostprijsberekening van de webdesigner in kaart te brengen. Hij was van plan om binnen enkele maanden over te schakelen van een bijberoep naar hoofdberoep. Dat betekende dat zijn prijzen ook al rekening moesten houden met zijn toekomstige investeringen, gewenste loon en verschillende kosten die zouden verhogen.
Marktpositie
Daarnaast deden we een concurrentie analyse om in kaart te brengen welke spelers in de markt aanwezig waren die een gelijkaardig resultaat neerzetten. We bepaalden welke marktpositie hij zou aannemen tegenover hen.
Bereidheid tot betalen van de doelgroep
Tenslotte onderzochten we de bereidheid tot betalen bij zijn doelgroep. Aangezien zijn doelgroep niet uit slechts één type klant bestond, brachten we de verschillende klantenprofielen in kaart om hun context beter te begrijpen. Zo kwamen we onder andere tot de conclusie om zowel maatwerkprijzen als pakketprijzen te hanteren. Deze opties werden nauwkeurig afgestemd op de verschillende doelgroepen die de webdesigner bereikt.
De resultaten
Prijsverhoging van 23%
Wanneer we de kostprijsberekening, concurrentie analyse en marktpositie van deze webdesigner in kaart brachten, resulteerde dit in een prijsverhoging van 23% in het uurtarief. Dit uurtarief werd als basis genomen voor de maatwerkprijzen en pakketprijzen te bepalen.
Aanbod nauwkeurig afgestemd op doelgroep
We onderscheidden 4 verschillende klantenprofielen bij de webdesigner. Daarom ontworpen we een aanbod dat specifiek een antwoord gaf op de noden van elk van deze klantenprofielen. Zo kregen ze elk een dienst voor hun vragen, problemen en bezorgdheden, en niet zomaar één standaardoplossing.
Zekerheid en een duidelijk plan van aanpak
Door een heldere kostprijsberekening en gedetailleerde analyses van de doelgroep en concurrentie weet deze webdesigner nu met zekerheid welke prijs hij kan vragen voor zijn diensten. Hij heeft nu een duidelijk plan van aanpak om zijn activiteit succesvol in hoofdberoep uit te oefenen.
Doe nu een gratis prijstest
Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.