Een prijs plakken op een unieke stijl van een grafische vormgever
De klant
Een Antwerpse grafische vormgever met een unieke stijl maakte net een grote strategische verandering. Ze gooide haar eigen merk helemaal om: een nieuwe naam, huisstijl, website, merkervaring, … noem maar op. Deze grafische vormgever was klaar om een nieuwe weg in te slaan.
De situatie
Door een nieuwe weg uit te gaan met haar merk kwam ze ook nieuwe uitdagingen tegen. De grafische vormgever wilde ook een andere doelgroep aanspreken dan voorheen. Ze focuste zich vroeger op kleine bedrijven, alles van starters tot en met KMO’s. Met haar nieuwe merk wil ze vooral de professionelere bedrijven aanspreken die veel belang hechten aan het grafische werk.
Om deze doelgroep zo optimaal mogelijk te bereiken had de grafische vormgever ook nood aan nieuwe tarieven. Haar oude uurtarief zou nooit geloofwaardig overkomen bij de professionele bedrijven. Daarom vroeg ze om enkele concrete adviezen om tot de juiste prijs te komen.
De oplossing
Bereidheid tot betalen van de doelgroep
We bespraken hoe ze zelf in detail kon onderzoeken wie haar ideale klant is en welke budgetten die klant zoal heeft voor grafisch werk. Daarnaast hadden we het over welke marktpositie zij wil aannemen tegenover andere grafische vormgevers.
Kostprijsberekening
We maakten samen een kostprijsberekening om te weten te komen hoeveel deze grafische vormgever minimum moet aanrekenen aan de klant om zelf uit de kosten te geraken. Omdat ze dit nog nooit eerder gedaan had, kreeg de grafische vormgever een helder beeld van de waarde van haar tijd.
Prijswijziging van 17%
We kwamen samen tot een prijswijziging van 17% bij haar standaard uurtarief. Dat uurtarief gebruikte de grafische vormgever als basis om opdrachten van klanten correct in te schatten. In deze prijswijziging zat ook een klein risicomarge verwerkt om onvoorziene kosten deels te kunnen opvangen.
De resultaten
Meer winst
Door het verhoogde uurtarief en de risicomarge houdt de grafische vormgever meer winst over aan haar opdrachten.
Sterkere marktpositie
Haar nieuwe merkstrategie met een geloofwaardig tarief zette de grafische vormgever sterk in de markt tegenover haar concurrenten. Ze levert een unieke stijl die enorm geapprecieerd wordt door professionele bedrijven. Daar staat een correcte prijs tegenover.
Zekerheid en zelfwaardering
Door de gedetailleerde kostprijsberekening en het diepgaande prijsonderzoek is de grafische vormgever nu zeker van haar prijs. Ze beseft maar al te goed wat haar tijd waard is en daarom waardeert ze zichzelf ook meer dan voorheen.
Doe nu een gratis prijstest
Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.