Prijszetting planten webshop

Een planten webshop die het financieel haalbaar wil maken

De klant

Een planten webshop uit Oost-Vlaanderen bevindt zich in een duidelijke niche. Op haar webshop vind je geen ruim assortiment aan planten, maar wel slechts enkele varianten. Daarnaast verkocht ze ook tal van accessoires als potten, manden, kaartjes en meer.

De situatie

De eigenares van de webshop had één duidelijke uitdaging: haar droom financieel haalbaar maken. Ze experimenteerde al eerder met abonnementen, cadeaubonnen, aanvullende producten, rondleidingen in de serres en meer. Maar, de inkomsten bleven echter beperkt.

Het probleem dat de zaakvoerster ervaarde was dat ze dacht te weten hoeveel de producten in haar aanbod kostten. In de realiteit bleek dat ze enkel de directe kosten in rekening nam, zoals de planten zelf, de potten, de verpakking en de levering. Kosten als de boekhouder, verzekeringen, loon en opleidingen werden hierbij “vergeten”.

De oplossing

Gedetailleerde kostprijsberekening

Voor deze planten webshop was een kostprijsberekening cruciaal. We berekenden tot op de cent wat het de eigenares zou kosten om haar producten aan te bieden aan haar klanten. We hielden hierbij niet enkel rekening met de huidige kosten, maar ook met de kosten die eraan zaten te komen. Ze wilde stap voor stap richting haar droom werken, daarom bekeken we ook welke kosten er bijkwamen en wegvielen per stap. Zo konden we ook die kosten in rekening nemen. De kostprijs per product vertelde de zaakvoerster in detail wat ze minstens zou moeten vragen om break-even te zijn met de verkoop.

Verzendstrategie

Zoals bij vele webshops heerste een hoge onzekerheid over de verzendkosten. Moet de zaakvoerster deze apart aanrekenen? Of net inbegrepen maken in de prijs? Of gedeeltelijk inbegrepen maken en gedeeltelijk apart aanrekenen? Aan de hand van een nauwgezette doelgroep analyse en concurrentie analyse bepaalden we welke strategie het beste werkt voor deze planten webshop. Het was afhankelijk van de bereidheid tot betalen van haar klanten en de acties die concurrenten ondernemen dat deze beslissing genomen kon worden. In haar situatie kozen we ervoor om de verzendkosten inbegrepen te maken in de verkoopprijs, en dus “gratis verzending” aan te bieden.

Upsells en downsells

Om het droomscenario van deze zaakvoerster te bereiken moesten we actief werk maken van een hogere omzet per klant. Als zelfs de gemiddelde bestelling met 2 of 3 euro verhoogde, had dit een enorme impact op haar winstgevendheid. Die winst was nodig om de volgende stappen te kunnen zetten met haar zaak. Daarom bedachten we een strategie om extra producten aan te bieden en suggesties te geven binnen het bestelproces van de klant. Zo kreeg de klant duidelijk enkele bloempotten aangeraden, maar ook enkele kleinigheden bij de afrekenpagina zoals een kaartje of een kaarsje.

De resultaten

Mentale rust door heldere kosten

Door haar kostprijs exact te kennen, voelde de eigenares van de planten webshop meteen heel wat rust over zich heen komen. Ze wist nu wat het haar werkelijk kostte, zelfs haar loon was inbegrepen in deze berekeningen. Dat zorgde voor heel wat zekerheid. Ze wist nu dat ze minstens deze prijzen moest hanteren.

Onderbouwde prijzen

Daarnaast legden we de verkoopprijzen vast door verschillende analyses van het aanbod, de doelgroep, de meerwaarde, de concurrentie en de marktpositie. Die onderbouwing had ze nodig om twijfels weg te nemen. Doordat haar verzendkosten op een doordachte manier werden verrekend, wist ze ook dat ze zich veel beter bij haar prijsstrategie zou voelen.

Meer winst

Als resultaat verkreeg deze planten webshop meer winst. De omzet per klant werd verhoogd, terwijl de kosten gewoon gelijk bleven. Deze winstverhoging zorgde ervoor dat ze zichzelf steeds meer en meer loon kon uitbetalen en opnieuw kon investeren in haar zaak. Haar droomscenario kwam stap voor stap dichterbij.

Doe nu een gratis prijstest

Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.