Een exclusief imago voor een webshop met verzorgingsproducten
De klant
Twee jonge vrouwen uit Antwerpen startten een webshop met natuurlijke producten, zodat je als klant jouw eigen verzorgingsproducten kan maken. De concurrentie van dit bedrijf wil voornamelijk laagdrempelig en toegankelijk overkomen bij de doelgroep. Daarom besloten deze zaakvoersters om net de exclusieve kant op te gaan.
De situatie
Ze hadden allerlei goede ideeën om hun meerwaarde en exclusiviteit te verhogen tegenover andere spelers in de markt. Maar, ze hadden nog geen idee hoe dit tot uiting mocht komen binnen hun prijzen.
Daarnaast wisten ze duidelijk welke kosten verbonden waren aan hun producten. Ze kenden hun grondstoffen, verpakkingen, verzendkosten, noem maar op. Enkel de bedrijfskosten, zoals hun boekhouder, hun lonen, hun abonnementen en opleidingen, waren moeilijk in te schatten voor hen. Ze hadden er nog niet bij stilgestaan dat deze kosten ook best verrekend zouden worden in hun aanbod. Alleen zo zijn ze 100% zeker dat ze elk product winstgevend gaan verkopen.
De oplossing
Kostprijs per product
De kostprijs berekenen was de basis voor deze webshop met verzorgingsproducten. Dat bedrag zou hen per product vertellen wat ze minstens zouden moeten aanrekenen om uit de kosten te geraken. Enerzijds namen we de grondstoffen, verpakkingen en verzending in rekening. Anderzijds kozen we ook een doordachte verdeelsleutel om hun algemene bedrijfskosten toe te kennen aan de verschillende producten.
Winstmarges die meerwaarde reflecteren
Eens ze de kostprijs kenden, wisten de twee zaakvoersters vanaf welke bedragen ze break-even zouden zijn. Daarna gingen ze kijken hoeveel winst ze nog bovenop die kostprijs konden aanrekenen. Daarbij was een nauwgezette analyse van hun concurrentie en klanten cruciaal. Zo hadden ze een duidelijk idee van de marktprijzen én achterhaalden ze meer in detail hoeveel hun klanten bereid waren om ervoor te betalen.
Doordachte prijspsychologie
Nu de verkoopprijzen gekend waren, konden ze de prijzen online zetten. Hierbij hadden ze alleen nog niet stilgestaan bij de manier waarop die prijzen getoond worden. Er konden namelijk verschillende technieken van prijspsychologie gehanteerd worden, om zo hun omzet verder te verhogen. Zo bundelden ze verschillende producten in een pakket, hielden ze rekening met de volgorde waarin bedragen getoond werden en rondden ze de prijzen af op 0,50 euro om een exclusievere uitstraling te bekomen dan de concurrenten die met bedragen werkten die eindigen op “x,99”.
De resultaten
Sterke groei
De lancering van deze webshop met natuurlijke producten was een succes. Hoewel ze nog maar net actief waren op de markt, ervaarden ze een sterke groei. De verkoop van de pakketten zorgden ervoor dat ze op korte termijn al een mooie omzet behaalden. Daarnaast bleven klanten ook steeds terugkomen om nieuwe producten aan te kopen. Op minder dan een jaar tijd konden de twee zaakvoersters naast hun webshop ook een fysieke winkel openen.
Naamsbekendheid op korte termijn
Hoewel er heel wat concurrentie op de markt aanwezig was, slaagden de dames erin om snel de toon te zetten. Hun exclusieve aanpak sloeg meteen aan, waardoor ze zich duidelijk onderscheidden in de markt. Daarnaast was hun cliënteel niet 100% hetzelfde als dat van de concurrenten, waardoor ze op korte termijn hun eigen plaats in de markt konden uitbouwen.
Van bijberoep naar hoofdberoep
Een droom werd werkelijkheid en al snel ging de bal aan het rollen. De twee zaakvoersters betaalden zichzelf stap voor stap meer en meer loon uit. Hierdoor kwamen ze binnen het jaar op het punt om van hun webshop een hoofdberoep te maken waar ze zich voltijds op konden storten.
Doe nu een gratis prijstest
Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.