Een digitaal aanbod om een coach meer ademruimte te geven
De klant
Een holistische loopbaancoach uit Brabant had ooit een “goede” job op de HR-afdeling van een succesvol bedrijf. Na een burn-out te ervaren besloot ze om dichter bij zichzelf en haar intuïtie te blijven en het over een andere boeg te gooien. Ze startte als coach door haar ervaring als HR-medewerker te combineren met een holistische aanpak. Ze besloot om actief mensen te helpen die hetzelfde pad bewandelen zoals zij dat enkele jaren geleden deed.
De situatie
Door in het verleden een uitgeblust gevoel te ervaren moest de coach vandaag de dag nog steeds sterk haar grenzen bewaken. Zo koos ze ervoor om slechts een beperkt aantal uren per week te werken, wat neerkwam op +- 20 uur per week. Hoe kon ze haar zelfstandige activiteit in hoofdberoep voldoende laten draaien om er toch een degelijk inkomen aan over te houden? Dat was onze uitdaging.
De oplossing
Coaching en digitale producten
Al snel werd duidelijk dat enkel coaching voor onvoldoende inkomsten zou zorgen om op een comfortabele manier te leven. Daarom besloten we om de focus in eerste plaats te leggen op digitale producten als online videocursussen, audiofragmenten en e-books.
Wanneer het digitale aanbod de nieuwe kernactiviteit van deze holistische loopbaancoach werd, konden we dit nog steeds aanvullen met 1-op-1 coaching sessies en groep coachings. Op die manier werd haar coaching meteen ook exclusiever, door het beperkte aantal uren dat deze coach beschikbaar had per week.
Kostprijsberekening
Wanneer deze coach slechts enkele uren per week werkt is het belangrijk om een gedetailleerde kostprijsberekening te voeren. Met andere woorden: we moeten ervoor zorgen dat alle bedrijfskosten én haar loon moeiteloos gedekt worden door haar digitale producten en coaching sessies. Een kostprijsberekening vertelde de coach wat ze minstens moest vragen om te slagen in haar visie.
Duidelijke doelen
Die visie vertaalde we uiteraard ook in heldere doelen. We achterhaalden hoeveel stuks we van elk product in haar aanbod moesten verkopen om er voldoende aan over te houden. We vertaalden deze doelen in een handige tool. Wanneer deze coach het aantal verkochte stuks ingaf, vertaalde dit zich in hoeveel nettoloon ze op het einde van de rit overhield.
De resultaten
Prijsverhoging van 15% op coachings
Doordat de digitale producten de focus kregen in het aanbod van deze holistische coach besloten we om de fysieke coaching sessies iets exclusiever te maken. Ze positioneerde zich vroeger in het mid-lage segment op het gebied van prijszetting. Aan de hand van haar nieuwe prijsstrategie positioneerden we deze coach in het mid-hoge prijssegment.
Helderheid in cijfers
De coach kende haar cijfers door en door. Ze kende al haar kosten tot in het detail en wist hoe ze in de toekomst kon omgaan met kosten die erbij kwamen of wegvielen. Daarnaast wist ze met zekerheid welke prijzen ze kon hanteren voor haar aanbod en welke verkoopaantallen ze moest nastreven.
Een leven volgens haar tempo en visie
Het mooiste resultaat van al? Deze coach haar prijszetting zorgde ervoor dat ze nu haar leven kon leiden op haar tempo en volgens de visie die ze voor ogen had. Werkt ze nog steeds hard? Absoluut. Maar, wel op een ritme dat bij haar past. En dat is het belangrijkste, niet?
Doe nu een gratis prijstest
Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.