Een interieurbedrijf met complexe prijsberekeningen op maat
De klant
Een jong beloftevol interieurbedrijf uit Antwerpen levert hoogstaande en exclusieve resultaten in schrijnwerk. Hoewel ze nog maar enkele jaren actief zijn, blijven ze in volle vaart groeien.
De situatie
Door de sterke groei loopt ook de werkdruk op. Het woord “tijd” laat de haren bij de twee zaakvoerders rechtkomen, want daar is vooral een groot gebrek aan. Dat tijdsgebrek komt ook tot uiting bij het opmaken van offertes.
Net omdat het bedrijf is volle groei is, komen er enorm veel aanvragen binnen. De prijsberekeningen verlopen stroef. Ze moeten zelf allerlei materialen bestellen bij leveranciers, de prijzen zijn afhankelijk van vierkante meters en lopende meters, de werkuren van het personeel zijn vaak moeilijk in te schatten… noem maar op.
De oplossing
Structuur in prijsberekening
Bij schrijnwerk zijn er enorm veel variabelen die de uiteindelijke prijs bepalen. Van de gebruikte materialen, tot de groottes en afwerkingsopties, elke offerte vormt een grote uitdaging. Daarom was het uiterst belangrijk dat we opnieuw structuur verwerkten in de prijsberekening. Er kwam een prijsmethode die de werkuren, materialen en verplaatsingen helder in kaart bracht.
Berekeningstool op maat
Doordat klanten zich vaak bedenken en de verschillende opties graag bekijken, moest het interieurbedrijf zich erg flexibel opstellen in de prijsberekeningen. Door een berekeningstool te maken, kon het bedrijf makkelijk simuleren wat de invloed was op de prijs wanneer klanten een variant wenste te bekijken van hun materialen.
Meerwaarde communiceren
Het interieurbedrijf was actief in een erg competitieve markt, waarbij heel wat concurrenten onder de prijs duiken om een bestelling binnen te halen. De twee zaakvoerders realiseerden zich dat zij die concurrenten niet zomaar konden volgen. Daarom gingen ze op zoek naar hun eigen meerwaarde tegenover hen. Door hun sterktes in de verf te zetten en daar volop op in te spelen met communicatie, probeerden ze potentiële klanten te laten inzien dat je bij dit interieurbedrijf een ander soort van samenwerking kan verwachten.
De resultaten
Snellere prijsberekeningen op maat
Door de berekeningstool en duidelijke structuur in de prijsberekening kon dit interieurbedrijf hun offertes veel sneller opmaken. Hierdoor konden ze op korte tijd de klant een inhoudelijk sterk voorstel bezorgen, waardoor de klant al meteen een erg positieve indruk had van het interieurbedrijf.
Gegronde meerprijzen
De twee zaakvoerders wilden zich absoluut niet uit de markt prijzen. Na verschillende analyses van het aanbod, de doelgroep, de meerwaarde, de concurrentie en de marktpositie, konden we hun tarieven onderbouwen. Het werd niet langer op nattevingerwerk gebaseerd. Het interieurbedrijf is zeker niet het goedkoopste binnen de markt, maar nu weten ze wel waarom ze hun prijzen waard zijn.
Plan van aanpak om klanten te filteren
Doordat het interieurbedrijf hun prijs durft te vragen realiseerden de zaakvoerders ook dat niet iedereen bij hen zal aankopen. Daarom stelden ze enkele duidelijke richtlijnen op om de “juiste” klanten eruit te filteren in het verkoopproces. De klanten waar ze geen match mee voelden konden ze op deze manier vroeg identificeren en doorverwijzen naar andere geschikte partijen.
Doe nu een gratis prijstest
Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.