Een consultant met een waardegedreven prijs
De klant
Een digitale consultant uit West-Vlaanderen die doorheen de jaren bij verschillende organisaties actief was besloot om haar eigen zaak op te starten. Haar kennis van allerlei projectmanagement technieken in combinatie met haar ruime digitale kennis bezorgde haar een unieke positie.
De situatie
Vroeger werkte deze digitale consultant al op freelance basis voor een bedrijf. Ze spendeerde urenlang in vergaderingen, zag haar zoontje te weinig en voelde de burn-out dichterbij komen. Ze besloot om het over een andere boeg te gooien. Ze herpositioneerde zich als iemand die KMO’s de nodige digitale structuur gaf en ze zette in op nauwgezette opvolging van haar klanten.
Op dat moment waren er niet al te veel digitale consultants die ook een coachende rol innamen. Daardoor had ze absoluut geen idee welke prijs ze kon vragen voor haar diensten.
De oplossing
Gedetailleerde analyses
Om tot een correcte prijs te komen die deze consultant waard was in de markt voerden we enkele grondige analyses. We onderzochten haar dienstverlening, doelgroep, concurrentie, marktpositie, meerwaarde en kostenstructuur.
Bereidheid tot betalen van doelgroep
Op die manier kregen we ook een helder beeld van wat de klant bereid was om te betalen voor haar consulting diensten. We konden concreet meten hoeveel de doelgroep minimum en maximum wilde betalen.
Berekeningstool voor grote projecten
Daarnaast goten we al onze bevindingen in een handige berekeningstool. Zo kon deze digitale consultant haar complexe prijsberekeningen voor grootschalige projecten toch snel doorlopen. Aan de hand van verschillende variabelen die de prijs bepalen, kwamen we tot een prijs die haar meerwaarde reflecteert.
De resultaten
Snellere prijsberekeningen
Door deze berekeningstool hoefde ze niet bij elke project opnieuw stil te staan bij moeilijke berekeningsformules, maar kon ze op enkele minuten tijd een correcte prijs bekomen. Dit bespaarde haar heel wat tijd die ze opnieuw in haar kernactiviteit kon investeren. Daarnaast waren potentiële klanten ook verrast hoe ze zo snel toch al een inhoudelijk sterk voorstel kon bezorgen.
Waardegedreven tarief
Als we enkel de uren factureerden om de kosten en het gewenste loon van deze digitale consultant te betalen, zou dat een zonde geweest zijn. Ze stond telkens aan de basis van een kantelpunt binnen de organisatie waar ze actief was. Haar impact was groot, dus ook haar prijzen werden gebaseerd op de meerwaarde die ze bezorgt.
Meer winst
De waardegedreven tarieven vertaalden zich ook in meer winst. Ze werkte minder uren dan ervoor, deed haar job liever, maar wist ook beter hoe ze échte verandering teweeg kon brengen en uitdrukken in concrete cijfers. Haar winstgevendheid is dan niets meer als een logisch gevolg. Die winst kon ze nauwgezet in kaart brengen per project.
Doe nu een gratis prijstest
Ben je nog niet helemaal zeker over je prijzen? Evalueer jouw prijszetting dan gratis via onze prijstest. Zo kom je meteen te weten wat jouw sterke punten zijn op het gebied van prijszetting, maar ook welke verbeterpunten we jou specifiek aanraden.